Muzikoterapia


O muzikoterapii

Aj v každodennom živote často počúvame hudbu a chodíme na koncerty.
To je, keď môžeme cítiť liečivé, upokojujúce alebo energizujúce, radostné, inšpiratívne účinky počúvania hudby.

V muzikoterapii však vedome aplikujeme emocionálne mobilizačný efekt hudby.

Muzikoterapia úzko súvisí s inými odbormi, napríklad so psychológiou, medicínou a rôznymi trendmi v psychoterapii. (Muzikoterapia však nie je psychoterapia!)

Existujú 3 typy muzikoterapie:
Receptívna: vychádza sa z počúvania hudby, sebapoznávanie sa uskutočňuje diskusiou o emóciách, zážitkoch a myšlienkach počúvanou hudbou.
Aktívna: deti komunikujú so zvukovými zariadeniami, hudobnými nástrojmi alebo vlastným hlasom. Nevyžaduje žiadne hudobné poznatky ani inštrumentálne znalosti. Zmyslom muzikoterapie je, že je intuitívna a používame nástroje, na ktorých môže ľahko hrať ktokoľvek, napr. bubny, hrkálky, xylofón, rytmická palica, detské husle.
Komplex: prvé dve metódy sa používajú súčasne, takže prebieha aj počúvanie hudby a aj aktívne vytvárame hudbu; aj iné umelecké odvetvia, napr. doplnený nástrojmi na kreslenie, tanec, rozprávky.
Naše metódy:
Najčastejšie používame metódu komplexnej muzikoterapie. V tomto procese sa diskutuje o počúvaní hudby v kombinácii s relaxáciou a vizualizáciou, o voľnej hudobnej improvizácii - na rôznych nástrojoch, potom sa diskutuje o získaných zážitkoch.
Používané hudobné nástroje:
V muzikoterapii používame širokú škálu jednoduchých nástrojov, na ktorých môže ľahko hrať ktokoľvek, nie sú potrebné žiadne hudobné tréningy ani inštrumentálne vedomosti, ani to, že chceme hrať "peknú" hudbu. Deti počúvajú hudbu zo záznamu alebo hudbu, ktorú predvádza učiteľ.

Hudobné nástroje používané učiteľom: klavír, flauta, husle, gitara, citara.


PREČO JE UŽITOČNÁ HUDOBNÁ TERAPIA NAŠEJ MATERSKEJ ŠKOLY?Podstatou muzikoterapie je, že deti sa dokážu prejaviť neverbálne, to znamená bez slov, rytmom, melódiou a dynamikou, teda hudbou. Táto metóda tiež umožňuje vyjadriť to, čo slovami nevedia. Hudba poskytuje deťom so slovnými ťažkosťami príležitosť, aby sa vyjadrili bez slov, vyjadrili emócie, spojili sa a vyjadrili "ja". Na nástrojoch môže ľahko hrať ktokoľvek, nevyžaduje to žiadne znalosti. Na terapii je ľahšie vzbudiť záujem detí, ich pozornosť môže byť lepšie motivovaná a kontrolovaná. Malí môžu zažiť zážitok z úspechu. To zmierňuje ich úzkosť a hudba sa stáva veľmi účinnou vývojovou metódou pre deti s problémami v komunikácii, chovaní, intelektuálnymi alebo psychickými problémami.
Niekoľkokrát vypočutie hodnotnej a rozmanitej klasickej hudby alebo hudobných ukážok z určitých ľudových kultúr poskytuje príležitosť na úplnú premenu počas čoraz známejších vyzváňacích zvukov.

Vnútorné prežívanie niektorých vibrácií hudby pomáha dostať deti do sveta ich fantázie, kde mnohé napätia, ktoré sa stali alebo iba ukazujú vytúžené, spracované alebo nespracované udalosti, rozpúšťajú ich napätie, deti "hrajú" udalosti, ktoré im spôsobujú vnútorné napätie.

Terapia poskytuje príležitosť na komplexný rozvoj osobnosti.

Zlepšujú sa

  • komunikačné schopnosti,
  • schopnosť spolupracovať,
  • sebavyjadrenie,
  • schopnosť sústrediť sa,
  • pohybová koordinácia,
  • sociálne zručnosti, a tvorivosť.

Početné štúdie dokazujú, že vibrácie klasickej hudby spôsobujú pozitívne účinky na naše telo, spúšťajú pozitívne procesy. Deti s roztržitou pozornosťou môžu byť schopné sústrediť sa a tie, ktoré sú menej empatické, môžu byť otvorené svojim rovesníkom. Agresívne výroky možno zmierniť pocitom prijatia, deti majú tendenciu používať svoju fantáziu odvážnejšie a širšie. Muzikoterapeutické sedenia našej cirkevnej materskej školy tak dobre dopĺňajú a podporujú výchovné procesy. Hudba pomáha vynášať na povrch ich emócie, zážitky a spomienky.

Ako je štruktúrovaná muzikoterapia?

Úvodná reč 3 - 5 minút.

Potom počúvanie hudby 10-15 minút.

O zážitkoch sa hovorí v priebehu 5 - 10 minút, tu sa spracúvajú najdôležitejšie témy, ktoré počas počúvanie hudby zažili: napr. telesné reakcie, symboly, emócie, zážitky,ktoré sú pre deti prijateľné a spracovateľné. Pocity, spomienky a pocity tela, ktoré prežívajú pri počúvaní hudby, ponúkajú veľmi dôležité príležitosti pre sebapoznávaciu prácu. Tieto skúsenosti prežívajú v rôznych formách. Kreslia, tancujú, dramatizujú.

Plán:
Úvodné hry, ladenie.
Sebavedomie - dôvera v rovesníkoch.

Posilnenie a rozvoj dôvery a sebadôvery považujeme v predškolskom veku za mimoriadne dôležité. Nasledujúce hry pomôžu deťom zažiť skúsenosť s dôverou, sebavedomím, akceptovaním druhých i seba samých.
Cieľ:
sebavedomie, dôvera
Nástroje: Jednoduché rytmické nástroje (bubny, hrkálky, rytmické stromy, triangel, činely atď.).

Obrad začatia:
Sadneme si na stoličky v kruhu a uprostred kruhu zakryjeme nástroje peknou látkou. Potom sa chytíme ruky a pomaly postupujeme k nástrojom a hovoríme čoraz hlasnejšie:

"Poďte nástroje, deti na vás čakajú!" Potom zdvihneme šál a vyberieme nástroj.

1.

Požiadajme deti, aby si vybrali nástroj a bez slov na ňom zahrali svoju náladu. Veselý, smutný, unavený, nadšený atď. A ostatní sa snažia hádať z toho, čo počuli, ako sa cíti jeden z ich rovesníkov. Deti milujú, keď aj pani učiteľka zahrá ako sa momentálne cíti.

2.
Zvuková chodba
Deti sú vo dvojiciach. Každý má v ruke nástroj. Medzi nimi prechádza dieťa so zaviazanými očami a tí, ktorí pred ním prechádzajú, hrajú na ich nástrojoch. Pekne znejúca zvonkohra alebo xylofón, metalofón, môže naznačovať, že ste sa dostali na koniec zvukovej chodby. Dieťa so zaviazanými očami alebo so zatvorenými očami môže sprevádzať aj asistent.
3.
Vtáčia matka
Deti-Mláďatá sedia v okrúhlom hniezde s nástrojom v rukách. Jedno dieťa bude vtáčia mama, ktorej oči zaviažeme. Mláďatá ho zavolajú pomocou svojho nástroja. Keď sa mama dostane k mládatám, pohladí ju a potom prejde na ďalší zvuk.
4.

Semienko

Do stredu kruhu položíme obruč, sedí v ňom dieťa (môžu sa prihlásiť dobrovoľne, ale môžete aj vybrať), bude semienko. Čo je potrebné na to, aby sa zo semena niečo vyvinulo? Dážď, vietor, slnečné lúče. Tieto tri veci môžeme zobraziť pomocou rôznych nástrojov, ale môže to byť aj vietor: šatka, dážď bude klepajúci nástroj, slniečko uspávanka. Je dôležité, aby každé dieťa dostalo nejakú úlohu. Učiteľka ovláda "počasie" ručnými signálmi alebo kresbami. Tí, ktorí vidia svoje znamenie, idú k sadenici a hrajú svoju rolu (dážď, slnečné lúče), malé semienko môže rozhodnúť, kedy vyrastie, keď dorastie, pýtame sa ho: Čo sa stalo so semiačkom? Môžeme jej tiež spievať od radosti. (Semienko môže byť niekto, kto má narodeniny, meniny alebo ak je niekto smutný).