Muzikoterapia
Január: Vivaldi-Winter (Allegro non molto)
Február: Vivaldi-Winter (Largo)
Marec: Mozart-Turkisg March
Apríl: Vivaldi-Spring
Máj: Johann Strauss-Blue Danube Waltz
Jún: Vivaldi-Summer
September: Chopin-Spring Waltz
Október: Vivaldi-Autumn (Allegro)
November: Johann Strauss- Tritsch-Tratsch-Polka
December: Tchaikovsky-Nutcracker


O muzikoterapii
Aj v každodennom živote často počúvame hudbu a chodíme na koncerty.
To je, keď môžeme cítiť liečivé, upokojujúce alebo energizujúce, radostné,
inšpiratívne účinky počúvania hudby.
V muzikoterapii však vedome aplikujeme
emocionálne mobilizačný efekt hudby.
Muzikoterapia úzko súvisí s inými odbormi,
napríklad so psychológiou, medicínou a rôznymi trendmi v psychoterapii.
(Muzikoterapia však nie je psychoterapia!)
Existujú 3 typy muzikoterapie:
Receptívna: vychádza sa z počúvania hudby, sebapoznávanie sa uskutočňuje
diskusiou o emóciách, zážitkoch a myšlienkach počúvanou hudbou.
Aktívna: deti komunikujú so zvukovými zariadeniami, hudobnými nástrojmi alebo
vlastným hlasom. Nevyžaduje žiadne hudobné poznatky ani inštrumentálne
znalosti. Zmyslom muzikoterapie je, že je intuitívna a používame nástroje, na
ktorých môže ľahko hrať ktokoľvek, napr. bubny, hrkálky, xylofón, rytmická
palica, detské husle.
Komplex: prvé dve metódy sa používajú súčasne, takže prebieha aj počúvanie
hudby a aj aktívne vytvárame hudbu; aj iné umelecké odvetvia, napr.
doplnený nástrojmi na kreslenie, tanec, rozprávky.
Naše metódy:
Najčastejšie používame metódu komplexnej muzikoterapie. V tomto procese sa
diskutuje o počúvaní hudby v kombinácii s relaxáciou a vizualizáciou, o voľnej
hudobnej improvizácii - na rôznych nástrojoch, potom sa diskutuje o získaných
zážitkoch.
Používané hudobné nástroje:
V muzikoterapii používame širokú škálu jednoduchých nástrojov, na ktorých môže
ľahko hrať ktokoľvek, nie sú potrebné žiadne hudobné tréningy ani
inštrumentálne vedomosti, ani to, že chceme hrať "peknú" hudbu. Deti počúvajú
hudbu zo záznamu alebo hudbu, ktorú predvádza učiteľ.
Hudobné nástroje používané učiteľom: klavír, flauta, husle, gitara, citara.

Vnútorné prežívanie
niektorých vibrácií hudby pomáha dostať deti do sveta ich fantázie, kde mnohé
napätia, ktoré sa stali alebo iba ukazujú vytúžené, spracované alebo
nespracované udalosti, rozpúšťajú ich napätie, deti "hrajú" udalosti, ktoré im
spôsobujú vnútorné napätie.
Terapia poskytuje príležitosť na komplexný rozvoj
osobnosti.
Zlepšujú sa
- komunikačné schopnosti,
- schopnosť spolupracovať,
- sebavyjadrenie,
- schopnosť sústrediť sa,
- pohybová koordinácia,
- sociálne zručnosti, a tvorivosť.
Početné štúdie dokazujú, že vibrácie klasickej hudby spôsobujú pozitívne účinky na naše telo, spúšťajú pozitívne procesy. Deti s roztržitou pozornosťou môžu byť schopné sústrediť sa a tie, ktoré sú menej empatické, môžu byť otvorené svojim rovesníkom. Agresívne výroky možno zmierniť pocitom prijatia, deti majú tendenciu používať svoju fantáziu odvážnejšie a širšie. Muzikoterapeutické sedenia našej cirkevnej materskej školy tak dobre dopĺňajú a podporujú výchovné procesy. Hudba pomáha vynášať na povrch ich emócie, zážitky a spomienky.
Ako je štruktúrovaná muzikoterapia?
Úvodná reč 3 - 5 minút.
Potom počúvanie hudby 10-15 minút.
O zážitkoch sa hovorí v priebehu 5 - 10 minút, tu sa spracúvajú najdôležitejšie témy, ktoré počas počúvanie hudby zažili: napr. telesné reakcie, symboly, emócie, zážitky,ktoré sú pre deti prijateľné a spracovateľné. Pocity, spomienky a pocity tela, ktoré prežívajú pri počúvaní hudby, ponúkajú veľmi dôležité príležitosti pre sebapoznávaciu prácu. Tieto skúsenosti prežívajú v rôznych formách. Kreslia, tancujú, dramatizujú.

Plán:
Úvodné hry, ladenie.
Sebavedomie - dôvera v rovesníkoch.
Posilnenie a rozvoj dôvery a sebadôvery považujeme v predškolskom veku za mimoriadne
dôležité. Nasledujúce hry pomôžu deťom zažiť skúsenosť s dôverou, sebavedomím,
akceptovaním druhých i seba samých.
Cieľ:
sebavedomie, dôvera
Nástroje: Jednoduché rytmické nástroje
(bubny, hrkálky, rytmické stromy, triangel, činely atď.).
"Poďte nástroje, deti na vás čakajú!" Potom zdvihneme šál a vyberieme nástroj.
Požiadajme deti, aby si vybrali nástroj a bez slov na ňom zahrali svoju náladu. Veselý, smutný, unavený, nadšený atď. A ostatní sa snažia hádať z toho, čo počuli, ako sa cíti jeden z ich rovesníkov. Deti milujú, keď aj pani učiteľka zahrá ako sa momentálne cíti.
Semienko