
Pane a Vládca môjho života, odožeň odo mňa ducha zúfalstva, nedbanlivosti, mocibažnosti a prázdnych rečí.
Daruj mne, tvojmu služobníkovi, ducha čistoty, pokory, trpezlivosti a lásky.
Áno, Pane a Kráľu, daruj mi vidieť vlastné hriechy a neodsudzovať môjho brata, lebo ty si požehnaný na veky vekov, Amen.
Bože, buď milostivý mne hriešnemu.
Bože, očisť moje hriechy a zmiluj sa nado mnou.
Mnoho ráz som zhrešil, Pane, odpusť mi.
SVÄTÝ EFRÉM SÍRSKY
Sv. Efrém Sýrsky, diakon a cirkevný učiteľ
Svätý Efrém patrí medzi veľké postavy východnej
cirkvi. Na rozdiel od iných cirkevných učiteľov kresťanského východu
(Bazil Veľký, Gregor Nazianský, Gregor Nys., Atanáz a i.), sv. Efrém
nevyrástol na poli gréckej, ale sýrskej kultúry.
Pochádzal zo
severnej Sýrie, z kraja medzi horným tokom riek Eufrat a Tigris. Narodil
sa okolo roku 306 v meste Nisibis (dnešné Nusaybin na sýrsko-tureckej
hranici). Jeho matka bola kresťanka, kým o otcovi niektoré historické
pramene hovoria, že bol pohan, dokonca pohanský kňaz. Efrém bol
vychovávaný po kresťansky. Okrem matky sa o jeho náboženskú výchovu, ale
zvlášť o vzdelanie zaslúžil nisibijský biskup Jakub, na ktorého si
Efrém neskôr spomínal s veľkou úctou.
Nevieme, či Efrém ovládal
vtedajšiu hlavnú kultúrnu reč - gréčtinu, ale jeho spisy prezrádzajú,
že pomerne dobre poznal grécku filozofiu. No sústreďoval sa predovšetkým
na teológiu. Bola to teológia určená v prvom rade jednoduchším ľuďom, v
ktorých mala vzbudiť a upevniť nábožnosť. Preto Efrém hovoril a písal
jednoducho, bez veľkých nárokov na vedeckú presnosť, ale často v podobe
básní, ktoré viac pôsobili na fantáziu, dali sa spievať a ľahšie sa
zapamätali.
Efrém strávil väčšinu svojho života v Nisibis, kde
pôsobil ako diakon. V tejto funkcii vyučoval, kázal, písal a vykonával
dobročinnosť. V čase vieroučných sporov o božstve Ježiša Krista Efrém
horlivo bránil kresťanskú pravovernosť proti Áriovému bludu. Učeného
diakona chceli vysvätiť na kňaza, ale on sa bránil, chcel ostať
jednoduchým diakonom. Raz dokonca nisibiskí duchovní a veriaci
nástojili, aby sa Efrém stal ich biskupom.
Roku 367 zaujali
Peržania mesto Nisibis. Efrém sa pred nimi utiahol viac na západ a
usadil sa v meste Edessa. V Edesse bola veľká cirkevná obec. Efrém tam
pokračoval vo vyučovaní a v diakonskej službe. Pritom viedol prísny
mníšsky život: žil v dokonalej zdržanlivosti, postil sa, veľkú časť noci
venoval modlitbe, ukladal si citeľné sebazaprenia. Vtedy už jestvovali
aj v Sýrii mnísi, ktorí žili tvrdým asketickým životom. V Efrémovom
prípade to bolo zvláštne preto, lebo spájal mníšsku askézu s veľmi
činným apoštolským pôsobením.
V roku 372 vypukol v Edesse veľký
hlad. Efrém ako diakon bol hlavný organizátor pomoci postihnutému
obyvateľstvu. Bolo to zároveň aj akési zakľúčenie jeho celoživotnej
diakonskej služby. Krátko potom - 9. júna 373 - zomrel.
Svätý
Efrém zanechal po sebe veľké množstvo spisov. Možno ich zadeliť do troch
druhov: hymny, reči a komentáre k Svätému písmu.
Množstvom a
rozmanitosťou hymnov je sv. Efrém jedinečný prípad v celej cirkevnej
spisbe. V neskorších vydaniach svätcových diel sú hymny zoskupené podľa
tém. Osobitnú zmienku zasluhujú hymny o presvätej Bohorodičke. Sv. Efrém
v nich mimoriadnym vzletom a precítením spieva o tituloch a
prednostiach presvätej Bohorodičky, ktoré sa neskôr stali predmetom
teologického bádania.
Pre množstvo hymnov nazývali sv. Efréma
"harfou Svätého Ducha". Veľa jeho hymnov prešlo do liturgie tak
východnej ako i západnej cirkvi.
Zásluhy sv. Efréma možno
vyjadriť týmito krátkymi slovami sv. Gregora Nysského: "Patrí sa
oslavovať toho, kto žije v mysliach všetkých kresťanov, Efréma Sýrskeho,
toho Efréma, ktorého život a učenie sú zasiate na celom svete."
Jeho pamiatku si pripomíname 28. januára.